Marcus Arvesjö

Feminism – från kön till intersektionalitet

Feminism och de olika vågorna har förändrats från 1800-talet till 2000-talet

Feminismen och dess vågor har förändrats från att handla om enkom biologiskt kön till att handla om och utgå från intersektionalitet och individperspektivet. Nedanstående är en examination som jag gjorde under mina studier vid Södertörns högskola. Har du några tankar och funderingar kring feminism är du välkommen att kontakta mig.

Examination inom Retorik, intersektionalitet och feminism


”Alla ska med”, ”tillsammans är vi starka” och ”upp till kamp”! Slagorden är och har varit  många under all tid som det funnits polarisering mellan grupperingar i samhället. Redan under antikens Grekland fanns det dramen (som bland andra Antigone och Medea1) som kan ses som en feministisk kamp för att uppnå likvärdiga förutsättningar.  

Hur har den feministiska kampen sett ut genom tid och rum och hur kan den feministiska  kampen se ut i framtiden? I denna essä avser jag belysa den feministiska kampen genom  avstamp i olika tidsperioder, där jag ser vilka frågor som den feministiska rörelsen har  fokuserat på samt hur den feministiska rörelsen har kommunicerat i och kring dessa frågor.  De olika nedslagen benämner jag som feminismens första våg, feminismens andra våg och feminismens tredje våg, vilka allmänt vedertagna begrepp inom feministisk forskning och  återgivning rörande feministisk historia2. Utifrån mina avstamp i dessa olika vågor har jag  förhoppning om att kunna se hur en fjärde våg skulle kunna se ut, om den feministiska  kampen skulle fortsätta och utvecklas och i en fjärde våg. 

Feminism som definition

Först vill jag försöka definiera ordet ”feminism” och sätta ordet i ett perspektiv, då gemene  person kan uppfatta ordet på olika sätt och utifrån olika situationer.  

Forskaren Lena Gemzöe definierar i boken Feminism att en feminist är någon ”som anser 1)  att kvinnor är underordnade män och 2) att detta förhållande bör ändras”. Detta ser hon som  en ordboksdefinition som kan ses som ett ställningstagande för förändring (Gemzöe 2002, s  13). Jag kan se Gemzöes definition som teoretisk, precis som Gemzöe nämner, och det är först i en praktisk situation som en kan se om Gemzöes definition kan ha en praktisk  betydelse. 

Paulina de los Reyes, Irene Molina och Diana Mulinaris utgångspunkt kring feminism i  Maktens (o)lika förklädnader (De los Reyes, Molina & Mulinari 2012, s 12) är att jämställdhet mellan kvinnor och män kan bli ojämlik i samband med att samhället har  uppmärksammat och definierat kvinnors levnadsvillkor och strategier. Jag kan tolka att De los  Reyes, Molina & Mulinari ser feminism som en maktordning mellan män och kvinnor i en  praktisk situation och att definitionen av feminism gjorts utifrån den praktiska situationen.  I Christina Florins bok Kvinnor får röst jämförs dagens begrepp av feminism med 1900-talets  börjans benämningar av feminismen inom den feministiska rörelsen. Då användes hellre  begrepp som ”kvinnosaken”, ”kvinnofrågan” och ”kvinnoemancipation” (Florin 2006, s 26- 27). Att benämningar av ett begrepp förändras kan ses som intressant då synen på och inom  en rörelse kan ha blivit mer accepterat i samhället.  

Jag kan konstatera att det som är gemensamt för Gemzöe, De los Reyes, Molina & Mulinari  och Florin i sina definitioner och beskrivningar av feminism är att det explicit eller implicit behandlar ett maktförhållande mellan de biologiska könen kvinnor och män. Jag kan se denna  definition som en grundläggande definition som å ena sidan kan vara en bra utgångspunkt att  ha att diskutera utifrån då det handlar om en polarisering mellan två grupper i samhället (som  representeras i form av de biologiska könen), men å andra sidan kan vara missvisande  eftersom den feministiska rörelsen har förändrats när det gäller fler grupper än enkom de  biologiska könen. Om förändringar av vilka grupper som det funnits polarisering kring i  samband med feminismen konkretiseras närmare i samband med respektive feministisk våg.  

Mot bakgrund av denna definition av feminism kan jag göra avstamp i olika tidsperioder och  se vilka frågor som den feministiska rörelsen har fokuserat på samt hur den feministiska  rörelsen har kommunicerat i och kring dessa frågor. 

Feminismens första våg

Den första feministiska vågen kan jag se pågå från cirka 1800-talets mitt fram till cirka 1920- talet, även om det kan vara svårt att sätta fingret när någonting börjar och när någonting  slutar.  

Filosofen John Stuart Mill kan vara betydelsefull för feminismens första våg, då han ansåg att  samhället förlorade kompetens när samhället inte beaktade kvinnors kapacitet (Larsson 2014,  s 157). I essän The Subjection of Women skriver Mill om ”det som hudfärg, ras, religion, eller  i undertryckta länder nationstillhörighet innebär i oupplysta samhällen, det innebär könstillhörigheten för alla kvinnor: att oåterkalleligt vara uteslutna alla framstående värv” (Larsson 2014, s 157) och Mill kan ses som viktig för feminismens första våg på så sätt att  han belyste den problematik som fanns med att kvinnor inte hade samma förutsättningar som  män och denna snedvridna maktordning som rådde vid tiden.  

Problematiken rörande den snedvridna maktordningen som rådde vid tiden, och som ligger i  linje med den definition av feminism som presenterats inledningsvis, uppmärksammades även  i Sverige genom bland andra författarna Ann Margret Holmgren och Frigga Carlberg, som  båda kan anses påverkat den feministiska första vågen i Sverige, genom bland annat  medverkan av bildandet av Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt (Florin 2006, s  284-285). Holmgren och Carlberg var båda förespråkare som i det offentliga rummet och  kunde påverka synen kring den maktordning som fanns vid tiden, detta genom att vara legala  representanter för landsföreningen samt genom sina ämbeten som författare. Under den första feministiska vågen kan jag se att det fokuserades på maktordningen mellan  kvinnor och män i frågor som rörde grundläggande möjligheter och förutsättningar, baserat på  det biologiska könet, när det gäller ordets makt, lärande och att kunna nå ut med sitt budskap.  Frågor om att kunna föra sin egen talan i offentliga sammanhang och att gå i skola, detta var  också frågor som också ledde till förändring i form av att bland andra att kvinnor fick  möjlighet att, om än i begränsad form, utbilda sig i Sverige från 1800-talets mitt och cirka två  decennier senare fick kvinnor även möjligheten att ta studentexamen3. Från 1862 fanns även  lärarutbildning tillgänglig för kvinnor som ville bli lärare4och rätten att få rösta i svenska val  fick kvinnor först år 19215

Feminismens andra våg

Från fokus på maktordning på grundläggande möjligheter och förutsättningar som baseras på  det biologiskt kön till att ha fokus på en feministisk självständighet och frigörelse som  inkluderar fler grupper i samhället kan jag se den andra feministiska vågen som och som,  enligt mitt synsätt, hade sin era under 1960- och 1970-talen. Den maktordning som rådde  under den första feministiska vågen inkluderade nu, vid sidan av de biologiska könen kvinna och man, även sexualitet och etnicitet. 

Den feministiska rörelsen förde en kamp där kvinnan skulle få en självständig rätt att  bestämma över sin egen kropp, vilket blad annat resulterade i den abortlag som råder sedan  19756, och att envar skulle kunna vara mer frigjorda när det gäller sin sexualitet, vilket bland  annat resulterade i att homosexualitet togs bort som sjukdomstillstånd som diagnos hos  Socialstyrelsens register i slutet av 1970-talet7. Den feministiska andra vågen kan jag se som  en ”upprorisk” tid, där det fördes opinion och påverkan i samband med exempelvis  Stonewall-kravallerna 19698(som blev grunden för Pridefestivaler som med tiden kom att  börja anordnas på allt fler platser i allt fler länder) och politiskt arbete och opinion gentemot  den svenska riksdagen, vilket ledde till att ”1973 uttalade den svenska riksdagen att  homosexuell samlevnad ´från samhällets synpunkt är en fullt acceptabel samlevnadsform´”, enligt Riksförbundet För Sexuellt Likaberättigande9

Etnicitet kan ses som en punkt på dagordningen för den feministiska rörelsen i samband med  att Sverige bland annat hade ett stort behov av arbetskraftsinvandring från bland annat  Finland10 och kampen för etnicitet fick den feministiska rörelsen hjälp med genom den politik  avseende ABC-områden11 (Arbete, Bostad, Centrum) som fördes under samma tidsperiod. Behovet av att integrera människor i samhället kan vara viktigt och Heléne Thomsson skriver  i artikeln Feministiskt integrationsarbete – eller vem ska definiera vems behov? om att  ”resultaten (av närmare 200 intervjuer visar på) att kvinnoverksamheter kan betraktas som en  kombinerad integrations- och jämställdhetssatsning, som hålls i strypkoppel av samhället.  Ingen tycks önska att kvinnoverksamheter ska vara annat än tillfälliga andningshål i kvinnors  i övrigt oberörda livssituationer” (De los Reyes, Molina & Mulinari 2012, s 75) och att  ”kvinnoverksamheterna kan finnas nästan överallt i hela Sverige och ”det gemensamma för  dem alla är att de samlar kvinnor som kan sägas vara mer eller mindre marginaliserade i  samhället” (De los Reyes, Molina & Mulinari 2012, s 79). Thomsson diskuterar om kvinnor  som kan vara förtryckta i Sverige då ”kvinnor är uteslutna ur så många andra sammanhang…  (och att) människor som utesluts är per definition förtryckta” (De los Reyes, Molina & Mulinari 2012, s 84). Att kunna tala och göra sig förstådd är något som sägs vara svårt, dels  på grund av språket, dels på grund av bemötandet från dem som driver kvinnoverksamheten  och att kvinnorna känner sig som otillräckliga, tillrättavisade och beroende (De los Reyes,  Molina & Mulinari 2012, s 90).  

Den integrationspolitik som fördes i Sverige under 1950- och 1960-talen med ABC-områden  kan ses vara viktigt för att det inte ska bli den problematik avseende ”onödig verksamhet”  bara för att en verksamhet ska finnas för sakens skull och för individens rätt att kunna frigöra  sig som just individ.  

Jag kan sätta Thomssons artikel i relation med artikeln Retorik och intersektionalitet:  Sojourner Truth, Zlatan Ibrahimovic och renhetens paradox, skriven av Annika Olsson, som  handlar om att vara främmande även om en kan ses som inkluderad i en grupp (Viklund,  Mehrens & Fischer 2014, s 287). Olsson tar upp om Truths tal som framfördes år 1851 om att  hom saknar medborgerliga rättigheter då hon var en svart kvinna och tidigare slav samt  Ibrahimovics intervju i Le Monde i början av 2000-talet om att han beskriver sig själv som  främmande i det svenska samhället för att han alltid blivit betraktad som främmande. Baserat på både Thomssons och Olssons artiklar kan den feministiska rörelsen under den  andra vågen ha misslyckats med frågor rörande etnicitet och inkludering i det samhälle som  rådde i Sverige vid tiden för feminismens andra våg (då problem fortfarande fanns efter den  andra vågens ”slut”, trots framgångar rörande bland annat aborträtten och att homosexuella ej  längre ansågs ha sjukdomstillstånd som enkom baserades på sexuell läggning).  

Feminismens tredje våg

Den tredje feministiska vågen, som jag kan se som att den inleddes under 1990-talet och som  pågår än i dag, kan ses som å ena sidan en återgång till den första vågen och å andra sidan  utvecklats till att inkludera fler grupper som ska inkluderas i den feministiska rörelsen och  den feministiska kampen. Återgång till den första vågen på så sätt att samhället förlorar  kompetens när samhället inte beaktar kvinnors kapacitet och utveckling på sådant sätt att det  inte enkom handlar om förhållandet mellan de biologiska könen kvinna och man, utan beaktar  flera olika grupper (som etnicitet, religion, kön och sexuell läggning) och som kan jämföras  med de diskrimineringsgrunder12 som Diskrimineringsombudsmannen arbetar med. John Mills essä (Larsson 2014, s 157) kan därför ses som åter aktuell, då han redan under  1800-talet belyste om behovet av att inkludera i stället för att exkludera.  Några av 1990-talets pionjärer inom den feministiska rörelsen när det gäller att föra  feministiska frågor är Linda Skugge och Belinda Olsson, som gett sitt bidrag genom boken  Fittstim13 som med boken vill visa att ”allas åsikter är lika mycket värda… (och) vi hoppas att  tjejer genom att läsa den här boken kanske lär sig sätta gränser tidigare, ser sitt värde och  inser att de har makten över sitt eget liv.” Diskrimineringslagen14  som råder i Sverige i  skrivandets stund gäller från 2009 kan jag se som ett delvis resultat av den feministiska kamp  under den feministiska tredje vågen då denna lag ska förbjuda diskriminering ”inom pi princip  alla samhällsområden och för samtliga diskrimineringsgrunder”15. Flera böcker inom  feminismen publiceras av författare, i samma andemening som under feminismens första våg,  och flera lärosäten (bland annat Södertörns högskola16) börjar ha ämnen inom genusvetenskap  och den retoriska framställningen, som kan vara fördelaktigt i samband med olika  diskussioner ibland annat debattprogram och panelsamtal.  

Om att inkludera flera olika grupper som exempelvis etnicitet och religion och att diskutera  kring detta kan artikeln Att bli främlingen, att bli den infödde, skriven av Sara Ahmed, ses  som ett exempel som. Artikeln som hur en ser något som främmande eller inte och hur en kan  konsumera det som är främmande (i förhållande till vad som en känner till och är van vid).  Ahmed skriver om att ”de föremål och bilder som används och utesluts i den postmoderna  konsumtionen kommer att stå för eller ersätta den omöjliga bilden av själva främlingen…  (och) berättelsen som används för att sälja handelsvaran införlivar konsumenten i en värld av  främlingar” (Ahmed 2011, s 36). Ahmed diskuterar om främlingar och främmande saker som  subjekt och objekt och att synen kan bidra till att det som är främmande kan ses som  någonting positivt eller negativt (Ahmed 2011, s 44).  

Sara Ahmeds artikel kan ses som att orden ”främlingar” och ”främmande” inte bör eller ska  finnas i det praktiska, samhällsvetenskapliga språkbruket, då detta kan leda till att bibehålla en  polarisering mellan olika grupperingar i enlighet med de diskrimineringsgrunder som finns,  då detta språkbruk kan bidra till att polariseringen kan få fortgå (och därmed kan leda till att Lena Gemzöes definition av feminism inte kan vara det ställningstagande som kan ligga till  grund för förändring).  

Hur kan en fjärde våg kunna se ut?

Eftersom den tredje vågen inom feminism inte är ”färdig” kan det bli svårt att se hur en fjärde  våg kan se ut och när feminismens fjärde våg inträffar. Mot bakgrund från de tidigare  feministiska vågor som funnits under 1800- till 2000-talen och den feministiska kamp som pågått allt sedan det antika Grekland, kan jag se att definitionen av feminism har utvecklats  från att behandla enkom maktordningen mellan de biologiska könen kvinna och man till att  behandla maktordning mellan olika grupper i samhället, vilket även kan benämnas  intersektionalitet.  

I takt med att allt mer kan ses som att det gås från ett kollektivt synsätt till ett individualiserat  synsätt17 och där den retoriska diskursen har ändrat pragmadialektik från att ha ett ”vi”-tänk  till ett ”jag/du”-tänk gäller det att kunna se hur det går att föra en feministisk kamp och en  feministisk rörelse i en fjärde våg. Går det att föra en kamp och en rörelse där jaget står över viet och går det att kategorisera och gruppera kön, sexualitet och etnicitet? Jag kan tänka mig att den fjärde vågen har en del utmaningar framför sig när det gäller att kunna organisera  människor för att nå gemensamt uppsatta mål. Den fjärde vågen inom feministisk rörelse kan fundera på att kunna individualisera sina budskap och att få fram att det som är bra för dig också är bra för samhället och inte som det kan ha sett ut tidigare (om att det som är bra för samhället kan vara bra för dig som individ). Det kan finnas fördelar att se hur det går att få  fram budskap där samhälle och individ går hand i hand med varandra. Feminism som  definition och begrepp kan också behövas utvecklas till att bli mer individualiserat och ha en  grundläggande vision om där individens attribut inte bör eller ska påverka individens förutsättningar att kunna nå sina mål och drömmar. Att ha ett ”vi mot dem”-synsätt kan vara förlegat och jag vill avsluta essän med ett uttryck som Antigone sade i dramat ”Antigone” – ”Jag föddes ej till att dela hat men kärlek” (Lewan 1998, s 43)


FOTNÖTTER

1 Om grekiska dramen, med bland andra Antigone och Medea, kan läsas i De grekiska  tragedierna, utgiven av Vertigo Förlag 

2 Bland annat använder sig Sveriges Kvinno- och tjejjours Riksförbund  (http://www.kvinnojouren.se/fakta/feminism-och-jamstalldhet/kvinnororelsens-historia) och  Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (http://www.can.se/sv/Tidskriften AoN/Genus/Den-tredje-vagen/#) begreppet ”vågen” i samband med diskussion kring  feminismens olika vågar. 

3 http://www.lararnashistoria.se/sites/www.lararnashistoria.se/files/artiklar/Flickskolornas%20u tveckling%20och%20avveckling_0.pdf 

4 http://www.frihetssmedjan.se/2012/03/8-mars-kvinnors-rattigheter-i-sverige-en-liten kronologi/ 

5 http://riksarkivet.se/kvinnans-rostratt

6 https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/abortlagen/

7 http://www.rfsl.se/?p=413 

8 http://www.stonewall.org.uk/at_home/sexual_orientation_faqs/2700.asp

9 http://www.rfsl.se/?p=923

10 http://www.immi.se/encyklopedi/tiki-index.php?page=Finnar 

11 http://www.stockholmskallan.se/Tema/Stockholms-bebyggelseutveckling/ABC-stad/

12 Läs mer om diskrimineringsgrunderna som Byrån mot diskriminering arbetar med på http://www.diskriminering.se/?page_id=56 

13 http://www.bokus.com/bok/9789175882413/fittstim/ 

14 http://www.regeringen.se/sb/d/11043/a/111986 

15 http://www.regeringen.se/sb/d/11043/a/111986 

16 http://www.sh.se/p3/ext/custom.nsf/search?openagent=&q=genusvetenskap+a

17 Om individualisering och facket skriver Anna Beckman om i avhandlingen  Individualisering och Facket : En uppsats om individualiseringens påverkan på  fackföreningsrörelsen som finns tillgänglig på http://su.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A299748&dswid=1475

Litteratur- och källförteckning

Böcker 

Ahmed, Sara, Vithetens hegemoni, Tankekraft, Hägersten, 2011 

Aischylos, Sofokles & Euripides, De grekiska tragedierna: Aiskylos, Sofokles,  Euripides ; i översättning av Tord Bæckström …, Vertigo, Stockholm, 2005 

Beckman, Anna. Individualisering och Facket : En uppsats om individualiseringens  påverkan på fackföreningsrörelse. Diss., Stockholms universitet, 2010. 

Butler, Judith, Genustrubbel: feminism och identitetens subversion, Daidalos, Göteborg, 2007 De los Reyes, Paulina, De los Reyes, Paulina, Molina, Irene & Mulinari, Diana, Maktens  (o)lika förklädnader: kön, klass & etnicitet i det postkoloniala Sverige : en festskrift till  Wuokko Knocke, [Ny utg.], Atlas, Stockholm, 2012 

Florin, Christina, Kvinnor får röst: kön, känslor och politisk kultur i kvinnornas  rösträttsrörelse, Atlas, Stockholm, 2006 

Gemzöe, Lena, Feminism, Bilda, Stockholm, 2002 

Larsson, Reidar, Politiska ideologier i vår tid, 8., [utök. och rev.] uppl., Studentlitteratur,  Lund, 2014 

Lewan, Bengt (red.), Världsdramatik. 1, Den klassiska traditionen, 2. uppl., Studentlitteratur,  Lund, 1998 

Viklund, Jon, Mehrens, Patrik & Fischer, Otto (red.), Retorisk kritik: teori och metod i  retorisk analys, Retorikförlaget, Ödåkra, 2014

Webbplatser 

Bokus. Fittstim. http://www.bokus.com/bok/9789175882413/fittstim/ (Hämtad 2015-01-13) 

Byrån mot diskriminering. Diskrimineringsgrunder.  http://www.diskriminering.se/?page_id=56 (Hämtad 2015-01-13) 

Centralförbundet för Alkhol- och Narkotikaupplysningen, CAN. Den tredje vågen.  http://www.can.se/sv/Tidskriften-AoN/Genus/Den-tredje-vagen/# (Hämtad 2015-01-13) 

Frihetssmedjan. 8 mars: Kvinnors rättigheter i Sverige, en liten kronologi.  http://www.frihetssmedjan.se/2012/03/8-mars-kvinnors-rattigheter-i-sverige-en-liten kronologi/ (Hämtad 2015-01-13) 

Immigrantinstitutet. Finnar. http://www.immi.se/encyklopedi/tiki-index.php?page=Finnar (Hämtad 2015-01-13) 

Regeringskansliet. Diskrimineringslagen.  http://www.regeringen.se/sb/d/11043/a/111986 (Hämtad 2015-01-13) 

RFSL. Hbt-historia. http://www.rfsl.se/?p=413 (Hämtad 2015-01-13) 

RFSL. Homosexuella. http://www.rfsl.se/?p=923 (Hämtad 2015-01-13)

Riksarkivet. Kvinnans rösträtt. http://riksarkivet.se/kvinnans-rostratt (Hämtad 2015-01-13) 

Schånberg, Ingela. Flickskolornas utveckling och avveckling.  http://www.lararnashistoria.se/sites/www.lararnashistoria.se/files/artiklar/Flickskolornas%20u tveckling%20och%20avveckling_0.pdf (Hämtad 2015-01-13) 

Stockholms stad. Stockholmskällan. ABC-stad.  http://www.stockholmskallan.se/Tema/Stockholms-bebyggelseutveckling/ABC-stad/ (Hämtad  2015-01-13)

Stonewall. What is the significance of the name Stonewall?.  http://www.stonewall.org.uk/at_home/sexual_orientation_faqs/2700.asp (Hämtad 2015-01- 13) 

Sveriges Kvinno- och tjejjourers Riksförbund, SKR. Kvinnorörelsens historia.  http://www.kvinnojouren.se/fakta/feminism-och-jamstalldhet/kvinnororelsens-historia (Hämtad 2015-01-13) 

Södertörns högskola. Sök på Södertörns högskola.  http://www.sh.se/p3/ext/custom.nsf/search?openagent=&q=genusvetenskap+a (Hämtad 2015- 01-13) 

Vårdguiden. Abortlagen. https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/lagar-och-bestammelser/lagar-i-varden/abortlagen/ (Hämtad  2015-01-13)

Feminism – från kön till intersektionalitet
Rulla till toppen